Tanév
elején a tanterem falára feltettem az összes betű A/4-es formátumú hívóképét. A
képeket a betűtanítás sorrendjében helyeztem fel (1.melléklet) így a gyerekek
mindig látják , hogy melyik betű tanulása fog következni. A betűtanulás
dramatikus játékának főszereplője Nyuszkó-Muszkó_Tappancs tanító bácsi
(2.melléklet), aki az erdei tisztáson egy iskolát nyitott az erdei állatok,
növények, tárgyak részére. Minden betűtanulás alkalmával a gyerekeket egy
kalandos kirándulás várja, ahol szerepbe lépve élhetik át az új hangok
varázslatos világát. A saját szubjektív élmény alapján szerzett tudás, új
érzelmi többlettel tölt meg minden betűt.
A tantermünkkel szemben van a drámaterem, így
a dramatikus hívómeséket itt szoktuk eljátszani a gyerekekkel. Minden szereplőt
(bábok, plüss játékok, tárgyak pl:jégcsap, óra,ceruza, ételek pl:fagyi, perec, jelenségek pl:napsugár/zseblámpa/) a gyerekek
keltenek életre. A kereteket jól ismerik, a történetet mindig a tanító kezdi
el, és annál a mondatnál, hogy:
-Nyuszkó
Muszkó Tappancs tanító bácsi megjelent az erdei tisztáson.
A
gyerekek sorban, szerepbe lépnek, egyik szereplő hívja a másikat, az abban a
pillanatban kitalált mese szereplőjeként. Ezek a dramatikus tevékenységek a
„mintha”segítségével repítik a tanulókat Fagyiországba, az Üveghegyen túlra a
tengerparti homokba, Jégbirodalomba vagy a képzeletbeli űrutazásra. A cselekvő
részvételen keresztül létrejön a személyes élmény. Minden betűnek külön
története lesz, melyet már többet nem lehet elfelejteni. A mesék egyre
bővülhetnek. Napról napra többet igényelnek a gyerekek. Kibővíthetjük az
eszköztárunkat írásos anyaggal, képekkel, tárgyakkal, hangszerekkel.
A
gyerekek mindig tudják, hogy a mese végén meg kell ismerkednünk az új betű
hívóképét megjelenítő tárggyal, így a mesét úgy szövik, hogy az utolsó szereplő
mindig az adott betű hangjával érkezzen. A meséket a gyerekek maguk zárják le,
aki Nyuszkó Muszkó szerepében van, a falon lévő kolompot(3.melléklet)megrázza,
és így szól:
-
Gyertek gyerekek! Kezdődhet a tanítás! Ilyenkor minden gyerek átmegy a
tantermünkbe, leül, és már nézi az olvasókönyvében az új betűt.
Innen az óra hátralevő részében már a
hagyományos betűtanítási algoritmus szerint haladunk tovább, de a gyerekek
padján, ölében még mindig ott csücsülnek a játékok: Alma Anna, Károly Kutya,
Okoskodó Oroszlán és a többiek.
Fontos
azonban megemlíteni, hogy ezzel a módszerrel csak a drámapedagógiában
képzettséggel rendelkező, drámaformákkal bánni tudó pedagógus tud hitelesen
tanítani, aki birtokában van az írás –és olvasástanítás szakmai, tantárgy
pedagógiai ismereteknek egyaránt.
A
jó drámatanár legelső célja, hogy felkeltse a tanítványai érdeklődését. Ha ez
megtörtént, könnyű elérni, hogy a gyerekek bevonódjanak a játékba. Csak ezt
követően van esély arra, hogy a tanulók energiát is fektessenek a munkába.
Lépésről lépésre haladva, egyre fontosabbá válik számukra, már az ő történetük
lesz, így lehetőség nyílik a teljes belefeledkezésbe.
Ha
a tanító jól motiválja a gyerekeket, követelőzve várják, hogy mikor tanulunk új
betűt.
Kezdetben
minden meseszereplőt nekem kellett elkészítenem, beszereznem. A betűtanítási
folyamat közepe táján azt vettem észre, hogy a gyerekek kezdik behordani a
játékaikat otthonról. Szeretnék, ha a kedvenceik szerepelnének a közös
dramatizálásunkba. Előre készülnek, találgatják vajon melyik tárgynak mi lesz a
hangja, vajon mi történik majd vele a mesében?
Előfordult már, hogy egy anyuka egész éjjel
egy „csigát” varrt, hogy reggelre a kislánya behozhassa Csiga Csillát, hiszen
tudták, hogy az nap a „cs”betűt fogjuk tanulni. Ha a tanító felkelti a gyerekek
érdeklődését, a bevonódás már magától értetődik. A tanulók foglalkozni kezdenek
a feladattal. Létrejön a feladattal kapcsolatos felelősség. Elkötelezettekké
válnak. Nem felejtik otthon a játékaikat, készülnek a közös élményre a
dramatizálásra. Az új ismeret belsővé válik, szükségét érzik a megértett
tartalmak mások felé közvetítésének. Élményszerű beszámolókat tartanak
szüleiknek, alig várják, hogy az új betűt minél többször elolvashassák. A
jelenlegi egész napos oktatás keretein belül, házi feladat nem adható, ám a
gyerekeknél azt tapasztalom, hogy az olvasás öröme, szeretete arra készteti
őket, hogy olvasókönyvüket minden nap hazavigyék, és olvassanak belőle
esténkét. Módszerem nem várt hozadéka, hogy a szülők által feltett szokásos
kérdésre:
-
Mi történt ma az iskolában?
Nem a megszokott válasz :
-
Semmi!- érkezik. A gyerekekből dől az élménybeszámoló, így akarva –akaratlan a
szülő –gyerek közti kommunikációra is fejlesztő hatással van a módszerem. Több
szülő mesélte, hogy a gyerekek szerint, nem tanulnak, csak egész nap játszanak
az iskolában.(Melléklet: szülői kérdőívek)
Természetesen ehhez szükség van arra a
rengeteg képességfejlesztő játékra, melyet a hívómesék dramatizálásával
párhuzamosan tanítok a gyerekeknek.
Hiszen
a dramatizálás nem működhet előkészítő játékok nélkül. Az előkészítő játékok
készségfejlesztő hatását a dramatikus rögtönzések fejlődésén keresztül
mérhettem le. Ennél sokkal látványosabb eredményeket értem el a szellemi és
testi gazdagodásban, mely lassan az iskolán kívüli hatásaiban is megnyilvánult.
Az improvizációs képesség minden gyerekben ott rejlik, hiszen szabadidejükben
rengeteg „mintha”játékot játszanak. Persze egy kötöttebb dramatikus
rögtönzésnél, van aki bátortalanabb. Soha nem szabad erőltetni a szereplést. A
visszahúzódóbb gyerekek legyenek csak szemlélői ezeknek az improvizációs
hívómeséknek. Az érzelmi ráhangolódás így is megtörténik, és tapasztalataim
alapján előbb –utóbb mindenki szeretne résztvevőjévé válni a mesének. Van olyan
gyerek, akit a hangszerek, van akit a jelmezek, van akit az adott történet
ragad magával. A tanító dolga, hogy türelmesen kivárja a megfelelő pillanatot,
mert aki egyszer belekóstol a dramatikus játék varázslatába, többet nem akar
kimaradni a játékból.
Maga
a dramatikus rögtönzés tehát nem célom, hanem egy eszköz, mely megkönnyíti a
gyerekek tanulási folyamatát.
„A kreatívitás
jelensége ráirányít egy másik , éppolyan ősi és éppolyan jelentős , jól
megragadható , elemezhető, a pszichológiai gyakorlatban felhasználható
viselkadésmeghatározó jelenségre, a konstruktivizmusra mint helyzetalakító
cselekvési készenlétre. Ahogyan a szorongás feszültségét veszélyjelző
figyelmeztetésként éljük át, úgy a kreatívitásnak is van egy alapvető átélési
módja :az alakító kíváncsiság, s az így végrehajtott helyzetmegoldás kísérő
élménye , az önmegvalósítás”15
Betűország
erdei tisztása, ahol nap mint nap találkozunk Nyuszkó Muszkó Tappancs tanító
bácsival, önkéntelenül egy olyan szerepbe lépteti a gyerekeket, mely
segítségével a betűtanulás folyamata nem keserves küzdelem, hanem egy könnyed
játék. A tanár – diák között kialakult jó viszony rendkívül befolyásolja a
tanítás eredményességét. A tanulási folyamatra irányuló kutatások is igazolják,
hogy a tanulás nem csupán intellektuális folyamat, lényeges szerepet játszanak
benne az érzelmi tényezők is. A megismerésben az érzelmek központi szerepet
töltenek be.
15Mérei Ferenc:A pszichológiai
labirintus Fondorlatok a kerülőutak a lelki életben Magyar Pszichoterápiai
Társaság ,1989. 260.p.
„A 3-7 éves korú
gyermek a szubjektív érdeklődés korában a csudás mesebeli alakok cselekvései
érdeklik. Legjobban azt a verset , mesét szereti a gyermek amit eldanolhat,
,vagy még inkább , amelyet ezen kívül játékmozgásaival is kísérhet. Ezek az
érzéki elemek megkönnyítik a tanulási folyamatot.”16
A
kisgyermek szemléletes jelenségeket képes felidézni, gondolkodása közvetlen
érzéki tapasztalatokhoz, gyakorlati cselekvéshez kötődik. A tanítási tartalmak
ezáltal juttathatók el a tanulókhoz a legeredményesebben.
„A
tanuláspszichológusok is bebizonyították, hogy a leghatékonyabban gyakorlati
cselekedetek révén lehet tanulni:
10%-át jegyezzük meg
annak, amit olvasunk,
20%-át, amit
hallunk,
30%-át amit látunk,
50 %át, amit látunk
és hallunk,
70%-át , amiről
önmagunk beszélünk,
90%-át jegyezzük meg
annak, amit önállóan kipróbálunk és végrehajtunk.”17
16Trencsényi László:A gyermektanulmányozó
Nagy László a gyermek és művészet kapcsolatáról in:Drámapedagógiai Magazin
,különszám, Budapest, 2000, 48.p.
17Baji-Gál Ferencné:
Drámapedagógia alkalmazása Pedellus
Tankönyvkiadó, Debrecen, 5.p.
13