Az
írás –és olvasástanítás drámapedagógiai módszereket először 2010-ben kezdtem
kipróbálni. Első osztályban kezdtem tanítani, de a drámapedagógiáról még csak
laikus érdeklődőként, a szakirodalmak tanulmányozása alapján voltak ismereteim.
Tudtam, hogy az iskolába a gyerekek már meglévő nyelvi tudással érkeznek. Fontosnak
tartottam, hogy tisztában legyek az ő képességeikkel, mert így tudom
megtervezni a fejlesztendő területeket.
A
beszédlégzéssel az óvodában nem foglalkoznak, így a gyerekek akkor és ott
vesznek beszéd közben levegőt, amikor kifulladnak, vagyis a levegővel nem
tudnak gazdálkodni.
Hangképzésükre
jellemző, hogy a magánhangzók és mássalhangzók képzésében sok ejtéshibával kerülnek
az iskolába. Ennek korrigálása elsősorban a helyesírási vonzata miatt
elkerülhetetlen, de az olvasástanításnak is
elengedhetetlen feltétele a helyes hanganalízis. Az iskolába lépő
gyerekek szókincs és szóhasználata igen különböző, így ennek fejlesztésére is
nagy hangsúlyt kell fektetnünk. De ez még csak a beszédtevékenységnek az egyik
oldala, ahhoz, hogy az információcsere megvalósuljon a tanulóknak a
beszédmegértés képességével is rendelkezniük kell. Célom kettős volt, egyrészt
csökkenteni a tanulók nyelvhasználati különbségeit felzárkóztatással,
kiegyenlítéssel, ezzel párhuzamosan a beszélt nyelvhasználat eszközeinek
bővítése és a kommunikációs szerepek tudatosítására való törekvés. Ez az
anyanyelvi nevelés egységességét tekintve egy megbonthatatlan folyamat. A
dramatikus hívómesék alkalmazásával mindkét terület fejlesztésére lehetőségem
adódott.
Az
anyanyelvi nevelés célja, hogy a tanítványainkat a mindennapi életre készítsük
fel, ahol az emberi kapcsolatok és a tevékenységek fő szervezője a spontán
beszéd. Első osztályban az olvasástanítás mellett erre is nagy hangsúlyt kell
fektetnünk. Óhatatlanul megfogalmazódott bennem a gondolat: Mi lenne, ha ezt a
két fontos célt összekapcsolva, keresnék egy olyan módszert, mely mindkét
terület fejlesztéséhez segítséget adna?
A drámapedagógia szakirodalmát tanulmányozva
egyre inkább úgy éreztem, hogy rátaláltam erre a módszerre. A gyerek életében a
játék az a tevékenységi forma, amelyben a közvetlen cselekvés és a
beszédcselekvés összekapcsolódik. Ha közben még egy új hanggal is
megismerkedünk, melyhez egy betűalak is társítható, akkor a játék közben az
olvasástanítás folyamata is elkezdődhet. A gyerek szerepjátszó képessége
egészen kicsi korban kezdődik. Másfél éves koráig ismerkedő játékokat játszik,
majd a szimbolikus „mintha”játékok következnek. A gyerek tudja, hogy ő nem
maci, tehén, vagy nyuszi mégis úgy mozog, olyan hangokat ad ki „mintha”az
lenne. Az utánzó játékok szinten tartása a feladatunk, melyről sok
olvasástanítási program megfeledkezik. Ezekre a játékokra nem kell megtanítani
az iskolába érkező gyerekeket, csak biztosítani kell a feltételeket, hogy ez a
kis szikra ne aludjon ki. Az 5-7 éves gyerekek már a szerepek összefüggéseit is
megértik, így a játék egy olyan életforma lehet a számára, mely a felnőtt
életre készíti fel, bár még nem tudatosan. Az iskolában a játékszükséglet
kielégítését is szolgáló szerepjátékokkal a felkészülést tudatosan is
befolyásolhatjuk. A spontán beszéd fejlesztésére ezért alkalmas a dramatikus
játék. A szerepjátékok segíthetnek a gátlások, félelmek leküzdésében,
megmozgatja a fantáziát. Gazdagítja a szókincset, az együttjátszás örömöt ad,
fejleszti az együttműködési képességeket. Fejlődik a tanulók kommunikációs
bátorsága, biztonságra tehetnek szert a játék közben. A nyelvi minták
elsajátítása mellett, a nem nyelvi kommunikációs eszközeik, gesztusrendszerük,
mimikájuk is fejlődik. A szerepjátékok kiválóan alkalmasak a hátrányokkal
küszködő tanulók felzárkóztatására.
A
kérdőíveket a most 5. osztályos tanulókkal töltettem ki, akiket négy évvel
ezelőtt a dramatikus hívómesék segítségével tanítottam meg olvasni. Ezt
követően az irodalmi tananyagot dramatikus tevékenységek felhasználásával
(állókép, szinkronizálás, mozgássor készítése, verskör alkalmazása,
hangaláfestések, szerep a falon, ördög ügyvédje) dolgoztuk fel.
Módszerem
eredményességét objektív adatokkal nem lehet mérni, hiszen a többi osztályban
ugyan úgy, ugyanolyan szinten tanultak meg olvasni a gyerekek, mint az én
tanítványaim. Célom a szubjektív élmény mérése, az emlékek felidézése volt,
mely alapján azt mondhatom, hogy eredményes volt a drámapedagógiai módszerek
alkalmazása az írás-és olvasástanítás folyamatában.
A
kérdőív kérdései a gyerekekben maradandó élményt okozó emlékeket, a
szerepjátékokban való részvételi attitűdöket, a felső tagozatos tanulmányok
alatt a drámapedagógia hiányának előfordulását, és a leghatékonyabb
drámapedagógiai módszereket kutatja.
Az
első 7 kérdésre egy 1-5-ig terjedő skálán kértem a gyerekeket a válaszadásra.
A
kérdőív összeállításánál, a negatív élményeket is megpróbáltam feltárni.
Kíváncsi voltam, hogy volt –e olyan tanuló, akit zavart a sok szereplés
(4.6.kérdés).
A
7. kérdés az alkalmazott módszerem esetleges hiányára próbál rákérdezni, hiszen
a felső tagozatos kollégám nem alkalmaz hasonló módszereket.

A
fenti diagramról könnyedén leolvasható, hogy a gyerekek nem a tanult betűk
hangjára emlékeznek vissza elsősorban (3.kérdés), hiszen a hangra már nincs
szükségük. Az olvasástanulás befejeződésével a hívóhang funkciója megszűnt, így
négy év távlatából ezekre emlékeznek legkevésbé a gyerekek. Ellenben az érzelmi
többletet adó, személyes élményeket jelentő mesefigurák több év távlatából is
maradandó emlékként funkcionálnak.(1.2. kérdés)
Érdekes módon a gátlásosabb, visszahúzódóbb
gyerekek sem emlékeznek vissza úgy az első évre, hogy a dramatizálás frusztráló
lett volna számukra.(4.6. kérdés) Ennek oka, hogy a hívómesékbe önként kapcsolódnak
be a gyerekek, mindenkinek lehetősége van olyan mértékben bevonódnia a
történetbe, amennyire azt, az Ő komfortérzete megengedi. A felső tagozaton
sajnos a dramatikus tevékenységek nem folytatódtak, mely a gyerekek véleménye
szerint hiányzik a tanulmányaikból.(7. kérdés)
Felmerült bennem a kérdés: vajon mennyire
terhel engem a felelősség, hogy azok a gyerekek, akik soha nem ültek végig a
padban egy 45 perces órát, vajon mennyire fogják jól tolerálni a felső
tagozatos frontális munkaforma terheit?
Azt
gondolom, kár lenne Őket megfosztani az alsó tagozatos élményektől, nem nekünk
kell alkalmazkodnunk a felső tagozaton tapasztalható szegényes munkaformák,
frontális tanítás rendszeréhez, hanem el kell érnünk , hogy a pedagógusok
körében egyértelművé váljon a szemléletmód váltás szükségessége.
Tapasztalataim alapján, azok a gyerekek, akik találkoznak a
drámával, nyitottabbak, empatikusabbak, aktívabbak, jobb a feladattudatuk,
problémafeltárásuk. Fejlettebb a szövegértésük, hatékonyabban gyarapítják önállóan
a tudásukat, könnyebben illeszkednek be a közösségbe, kudarctűrőbbek,
hatékonyabban kezelik a konfliktusokat, kreatívabbak, együttműködőbbek, és
sokkal inkább jellemző rájuk az önismeret. Felsős kollégáimmal a mai napig
rendszeres a szakmai konzultációm, melyben megerősítést kaptam Tőlük, hogy a
párhuzamos osztályok tanulóival szemben - akik nem találkoztak alsó tagozaton a
drámapedagógiával - az én tanítványaim
valóban kommunikatívabbak, érdeklődőbbek.
A kérdőív azon kérdésére, hogy: Ki volt a kedvenc szereplőd a
mesékben? a tanulók többsége 68% Autó Artúrt említette. Ez azért érdekes, mert
Betűország lakói közül az első betű az
„a” betű volt, így a gyerekek elsőnek Autó Artúrral ismerkedhettek meg. Talán a
visszatérő meseszereplők közül is Autó Artúr volt a legtöbbször visszatérő
szereplő, e két hatás következménye lehet, hogy a legtöbb gyerek erre a
szereplőre emlékszik vissza legszívesebben. A megkérdezett tanulók 16%
említette Táska Tamást, 12% Morgós Mókust, és a maradék 4 % különböző szereplők
között oszlott meg.

A
4 év alatt több tucat képességfejlesztő, dramatikus, improvizációs gyakorlattal
ismerkedhettek meg a tanítványaim. A drámatechnikával történő olvasástanítás,
csak az út első lépcsőfoka volt melyen közösen indultuk el. Az élményszerű
szövegértő olvasás elsajátításának egyik nélkülözhetetlen eleme volt az
irodalmi művek dramatikus feldolgozása. Rengeteg állóképtechnikát,
szinkronizációs gyakorlatot, szerep a falon-t, mozgássor készítését,
dramatizálást végeztünk közösen. Fontos különbség a hagyományos szépirodalmi
szövegfeldolgozással szemben, hogy a gyerekek nem külső szemlélődők maradnak a
szöveg olvasása közben, hanem szerepbe lépve, érzelmileg bevonódva, szubjektív
véleményt alkotnak a szövegről, a szereplők karakteréről.
A
fenti táblázatban a gyerekeknek azokhoz a játékokhoz fűződő viszonyát próbáltam
összehasonlítani egymással, melyek a legnépszerűbbek voltak a tanítványaim körében. Meglepő módon
két esetben kaptam 100%-os elégedettséget, a stop játéknál és az állóképkészítésénél.
Mindkét játék az improvizációs képességét teszi próbára a tanulóknak. Mindkét
gyakorlat erőteljes szereplést igényel, mégis a visszahúzódóbb gátlásosabb
gyerekek is ezeket a gyakorlatokat nevezték meg kedvencüknek. Természetesen,
amikor
ezeket a gyakorlatokat játszottuk, kezdetben csak a domináns egyéniségek
érvényesültek. Aki nem szeret szerepelni, zavarja, hogy mindenki őt nézi,
lassan kapcsolódott be az improvizációba. A lényeg, hogy soha ne feledjük el,
hogy mi a tanítás fő célja. Rögtönzés közben a verbális kifejezés, a szavak és
mondatok megtalálása nem könnyű feladat. Ha a tanuló még nem rendelkezik
osztott figyelemmel, még az is előfordulhat, hogy az improvizálás közben
figyelmét teljesen leköti ez a feladat, és nem jut figyelme a partnerre. Nehéz
lehet a gyerekeknek a játékidő alatt a színészi jelenlétet megtartani, a
cselekményt úgy alakítani, hogy a feszültséget végig megőrizzék. Szerencsére
nekünk nem is ez a célunk. Hiszen nem színészeket akarunk nevelni, nem előadást
próbálunk előkészíteni. Azt szeretnénk elérni, hogy a tanulóink a történet
hatásával, a szereplők jellemével azonosuljanak. Az olvasmányok feldolgozása
során a drámapedagógia alkalmazásával lehetőség nyílik a szereplők
tulajdonságainak megfigyelésére, egy-egy figura megteremtésére.
Az
állóképek készítésénél egy eseménysor egy-egy fázisának bemutatásával
történetet, képregényt hozhatunk létre. Verselemzésnél, kiváló lehetőség nyílt
a versszakok eseményeinek sűrítésére. A dráma alkalmazásának legfőbb hozadéka
éppen az, hogy a gyerekek anyanyelv órán aktív cselekvővé válnak, ugyanakkor
arra is lehetőséget kapnak, hogy tapasztalataikra reflektáljanak,
elgondolkodjanak rajtuk.
A 10.kérdésre: - Mire emlékszel vissza legszívesebben az
első osztályos olvasástanulásból? -a legtöbben Nyuszkó Muszkó Tappancsot
említették. A mostani elsős osztályomban is nagy népszerűségnek örvend ez a
plüss figura. A gyerekek nem elégednek meg azzal, hogy az iskolában
találkozhatnak vele. A plüss állat egy rituális jelenség lett. Minden órán
valaki elkéri, hogy az Ő asztalán üljön, és délutánonként a gyerekek felváltva
viszik haza Nyuszkó Muszkó Tappancsot, hogy aznap este vele aludhassanak. Nem
csoda, hogy az előző osztályom emlékében is ez a figura maradt meg legjobban.
Az iskolánk szerkezeti felépítése szerint a felső tagozatos tanulók egy másik
épületben tanulnak, de a volt tanítványaim hetente 1-2 alkalommal a mai napig
jönnek hozzám látogatóba. A tanári asztalomon néha megpillantják Betűország lakóit, és szeretettel mesélnek az
első osztályos emlékeikről. Azt gondolom, hogy a pedagógiai munkám egyik
legnagyobb érdeme, hogy 11-12 éves kiskamaszok, szeretettel emlékeznek vissza
az alsó tagozatos tanulmányaikra. Ha ezzel az attitűddel viszonyulnak a
tanuláshoz, már nem volt hiábavaló az elmúlt négy év munkája.