Az
iskolába lépő gyerek első osztályban szembesül az olvasástanulás nehézségével.
Nagyon fontos, hogy az olvasás tanulása élmény legyen a számára, hiszen első
osztályban egy alapvető tanulási attitűdöt alakítunk ki a gyerekekben, melyet a
későbbi években nagyon nehéz megváltoztatni. Sok első osztályos tanuló az
olvasástanulás kudarcait az egész iskolai tanulásra kivetíti, megutálja a
tanulást, és ez a negatív érzés végigkíséri általános iskolás tanulmányait.
Szerintem az első osztályos tanítóknak óriási a felelőssége, hogy milyen
élményeken keresztül tanul meg olvasni a gyerek.
A
dráma a gyermeki játékból eredeztethető, így logikusnak tűnik, hogy a játékos
tanuláshoz a drámát hívjuk segítségül. Ugyanazt a fantáziaképességet és
önkontrolt feltételezi a dráma, mint a gyerekjátékok. A gyermeki játékhoz
hasonlóan a dráma a képzeletbeli „mintha”jellegű tevékenységben zajlik. A
gyerekek úgy cselekednek „mintha”valaki mások lennének. Úgy cselekednek „mintha”ebben
az új helyzetben lennének. Úgy cselekednek „mintha”a tárgyak amikkel játszunk
valóban valami más tárgyak lennének.
Az
elmúlt harminc évben nagy szabadsága volt egy tanítónak, hiszen az 1978-ban
bevezetett, majd 1987-ben módosított magyar nyelv és irodalom tanterv, a
Meixner Ildikó diszlexia prevenciós olvasástanítási módszer, vagy a Zsolnai
József nyelvi, irodalmi és kommunikációs nevelési program közül szabadon
választhatott, hogy melyik módszer segítségével tanítsa meg olvasni az iskolába
lépő 6-7 éves gyerekeket. Választani egyszerre jó és nehéz. Jó, mert magam
dönthetek arról, hogy céljaim eléréséhez melyik utat válasszam. Ugyanakkor
mindig ott van a kétség is, hogy jól választottam –e. A helyzetet még
bonyolítja, hogy a módszer kiválasztása után, még számtalan tankönyvcsalád
közül lehetett választani, ami megint a tanító felelősségét növelte. Az elmúlt
tanévig a tankönyvcsaládok által képviselt metodikai irányzat lehetett az analitikus-szintetikus
(Romankovics, Lovász, Meixner), a globális (Ligeti-Kutiné) olvasástanítási
módszer, a Tolnai Gyuláné anyanyelvi komplex munkatermi újítása, a Mádai
Istvánné pálcikamódszere, vagy az analitikus-szintetikus és globális
kombinációjára épülő (Zsolnai) módszer. A választásnak a választási lehetőség
csak egyik, de nem egyedüli feltétele. Ahhoz, hogy a tanító felelősséggel
dönthessen egyik vagy másik módszer alkalmazásáról, az is szükséges, hogy kellő
ismeretekkel rendelkezzék a különféle módszerekről, taneszközökről, hogy ennek
alapján választhassa ki, hogy melyikkel kíván alaposan megismerkedni, melyik
módszerrel szándékozik tanítani.
A 2014./2015-s tanév nagy változása, az eddigi nagy szabadság
helyett két tankönyvcsaláddal szembesítette a tanítókat. Az Apácai Kiadó és az
Újgenerációs Kísérleti Tankönyvcsaláddal. Ezzel egy időben szembesülnünk
kellett a közoktatás intézmények államosításával, az oktatás minden területén
erős központosító törekvések voltak érzékelhetőek. A nevelési célok
tekintetében újdonság volt az erkölcsi nevelés kiemelt helyen való kezelése.
Megjelent a kötelező 16 óráig való benntartózkodás bevezetésével az egész napos
iskola fogalma. Bár a mi iskolánkat ez nem sújtotta, hiszen eddig is
iskolaotthonos rendszerben tanítottunk. Kiemelt szerepet kapott a
kulcskompetenciákkal való foglalkozás. A 2003 óta a NAT-ban szereplő
kompetenciafejlesztés, a pedagógus életpálya modell ellenőrzési feladatai
között első helyre került. Módszerem ebben a vonatkozásban is megfelel a kor követelményeinek, hiszen a drámapedagógia
nagyszerű, sokrétű, szinte kiaknázhatatlan lehetőségeket rejt magában ebben a vonatkozásban is. Bár
rengeteg negatív következménye van a jelenlegi oktatáspolitikának, mégis volt
pozitív hozadéka is. Talán éppen időben történt a változás, hiszen a nagy
módszertani versengés közben éppen a lényeg kezdett elveszni. Az olvasás
technika kérdései könnyen elterelhették a figyelmet a döntő kérdésről, arról
hogyan tudjuk felkelteni a gyerekekben az olvasás iránti érdeklődést, a vágyat
az olvasás után. A motiváció fogalmát, alkalmazásának gyakorlatát ismerjük, ám
amikor olvasni tanítunk, akkor ezen elsősorban azt értjük, hogy minél jobb
légkörben, minél kedvezőbb tanító-gyerek viszony létrehozásával teremtsük meg a
tanulás feltételét. Az olvasás iránti vágy, egy ismeretlen világ meghódításának
vágya. A drámapedagógia beemelése az első osztályos olvasástanítás módszerei
közé, olyan érzelmi többletet ad, mely megkönnyíti az olvasás tanulásának
folyamatát. A dráma a gyerekek már meglévő tapasztalatát, valamint
képzelőerejét használja ki új tapasztalatok megszerzése érdekében. Szeretnék optimista lenni, s hinni,
hogy pedagógustársaim ebben az igen kaotikus, nyugodtan mondhatom, megalázó
helyzetben, ami a társadalmi megbecsültségünket illeti, még akarnak nevelni,
oktatni, önmagukat képezni, gyermekeink lehetőségeit növelni, az oktatás
színvonalát emelve.
Napjainkban,
amikor a gyerekek napi több órát töltenek gépek előtt, (számítógép, televízió,
okostelefon, kinect) az érzelmeken alapuló nevelésnek egyre kiemeltebb
hangsúlyt kell kapnia. Olyan iskolára van szükség ahol változatos módszerekkel,
sikerül a gyerekek érdeklődését felkelteni, aktivitásukat fokozni. Véleményem
szerint egyik ilyen lehetőség a drámapedagógia bevezetése az iskolai tanítási
módszerek tárházába. Az általam kidolgozott dramatikus hívómesékkel történő
olvasástanítás, lehetőséget ad a gyerekeknek, hogy a betűtanulási folyamat
közben olyan szerepekbe léphessenek, melyeket ők választanak, ők formálnak
magukévá.
A dráma különböző módon válthat ki érzelmeket.
1.Amikor
a gyerek a tapasztalati körén kívül eső személy szerepébe lép pl. a
hívómesékben vadász, fogorvos.
2.A
szerepbe lépő gyerek bizonyos típusok jellegzetes tulajdonságait jeleníti meg.
Nem részleteiben kidolgozott figura szerepébe lép.pl.:a hívómesékben
szegénylegény, királyfi.
3.A
drámában megjelenő szituáció vált ki érzelmet a gyerekekből, amit nem
eljátszanak, hanem átélnek.pl.: Hogyan érzed magad egy ilyen helyzetben?
A
„mintha”élményével végzett munka lehetőséget ad a csoport dinamikájának
átalakítására is. Lehet, hogy az eddig háttérbe szoruló tanulók dominánssá
válnak, az eddigi vezetők pedig háttérbe szorulnak.
Aki
drámapedagógiai módszerekkel próbál első osztályban tanítani fontos, hogy a
tanulás folyamatát nem egyéni, hanem csoportos, együttműködést hangsúlyozó, a
tanulókat nem versenyre késztető módszerekkel próbálkozzon. Nem külső, hanem
belső motivációtól hajtott tevékenység, közvetlen tapasztalatszerzés által
jussanak a gyerekek új ismerethez.
Az
olvasás tanítását drámapedagógiai módszerekkel, 5 évvel ezelőtt kezdtem el kidolgozni.
Motivációm, hogy a gyerekek figyelmének felkeltése és ébren tartása, a modern
kor technikai eszközei mellett egyre nehezebb munka. Minél több ingert
használunk az új ismeret elsajátítása közben, annál látványosabb eredményeket
lehet elérni. A hagyományos betűtanítás a jól bevált módszerre épít, a magyar
nyelv jellegének megfelelően hangoztató-elemző-összetevő, a vizuális ingerrel,
az optikai kép felismerésére alapoz.
A
drámajátékok felhasználása a tanításban, nem más mint olyan játékos emberi
megnyilvánulások felhasználása, melyben a dramatikus folyamat jellegzetes
elemei fellelhetőek. Ennek kifejezési formája lehet az utánzás, a megjelenítés.
Megjelenítési módok lehetnek a fölidézett társas kapcsolat interakciói. A
hívómesék játékai közben olyan szerepekbe lépnek a gyerekek, melyekhez az ember
zenei hangját, a beszélt nyelvet, a testüket, a drámaterem terét, és az időt
eszközként használják.
Fő
tevékenységformánk az emberi cselekvés, mellyel az oktatási-nevelési munkába
kitűzött céljainkat, az egész személyiség, az értelem, az érzelem, a fizikum, a
jellem harmonikus fejlesztése révén érjük el. Az írás –és olvasástanítás
folyamata közben a drámapedagógia használata az „emberépítést”az egész
személyiség fejlesztését is elérhetjük. Megkönnyítjük tanulóink
kapcsolatfelvételét, kapcsolattartását, a közlési folyamatok helyes
alkalmazását. A dramatikus hívómesék tulajdonképpen szocializáló tevékenységek.
Ha
a tanító megfelelő drámapedagógiai és szaktanári ismeretekkel rendelkezik, a
hívómesék által tanított betűtanítási folyamat elősegíti a:
·
közösségben tevékenykedő gyermek
aktivitásának fejlődését,
·
ön-és emberismeretének gazdagodását,
·
alkotóképességének, gondolkodásának
fejlődését,
·
-koncentrált tanulási folyamatra való
szoktatását,
·
testi, térbeli koordinációjának
fejlődését,
·
időérzékének fejlődését,
·
térbeli relációs szókincs fejlődését,
·
artikulációjának, helyesejtésének
fejlődését.
A
drámajátékok alkalmazása a kisiskolás korban gazdagítja:
·
az oktatómunkát, a szabadidő
eltöltését,
·
színesebbé, intenzívebbé teszi a
hátrányos helyzetű tanulók felzárkóztatását,
·
elősegíti a tehetséggondozást,
·
viselkedésbeli bátorságot, biztonságot
nyújt a kisiskolások számára,
·
könnyed és természetes kapcsolat
kialakulását eredményezi a különböző nemű tanulók között.
Új
módszerem lényege, hogy minden betűtanításhoz egy hívómesét társítok, melyben a
hívókép tárgyához egy hívóhangot kapcsolunk. A vizuális ingerhez így egy
auditív ingert és egy élményközpontú dramatikus játékot társítok. Ebben az
értelemben tehát azt mondhatjuk, hogy a dráma eredményeképpen megvalósuló
ismeretelsajátítás nem egy objektív folyamat eredménye, hiszen igényli,
felerősíti és a középpontba helyezi a tanulók szubjektív élményeit is.
„
A gyerekek nem tanulnak azoktól, akiket nem szeretnek”- írja Thomas Gordon (TET 1991.)
Az
iskolában a megfelelő érzelmi töltésű, tanítói irányítású nevelői kapcsolat
fontos eszköze a gyerekek személyiségfejlesztésének.
A
legfontosabb, hogy empatikusak legyünk, nem szabad az oktatási céljaink alá
rendelni mindent. Nem szabad az igényeinket a rendre, a tananyag átadására
leszűkíteni. Több kevesebb sikerrel, de minden első osztályos gyerek megtanul
olvasni a tanév végére.
A kérdés, hogy hogyan?
Milyen
emlékei maradnak erről az évről?
Megszerette az olvasást, vagy csak megtanult
olvasni?
Fontosnak
tartom, hogy egyéniségükben szemléljük a tanulókat, megértsük és támogassuk
önállósodási törekvéseiket. Segíteni kell csoportviszonyaikat, melyhez kiváló
segítséget nyújtanak a drámajátékok.
Az
ember szerepjátszó tevékenysége kisgyermekkorban kezdődik. Az életkor
előrehaladtával a társadalmi szerepvállalások során fokozatosan fejlődik
tovább. A „mintha”játékok a hívómesék közben eljátszott tanítói, királyosdi,
katonásdi ugyanazokat a szereptartó készségeket és képességeket igényli, mint
később majd az anyaság, a vezetői vagy beosztott poszt által meghatározott szociális szerep.
Az iskolás gyereket képi, szimbolikus gondolkodásmódja, intenzív átélő
képessége jellemzi.
Miért
hagynánk ezt a lehetőséget, ezeket a képességeket elveszni?
Nyugodt
szívvel tűzhetjük magunk elé a célokat!
·
A hívómesék játékos gyakorlatai során,
a gyerekek sajátítsák el a drámai kifejezési formákat, melyek segítik a
mindennapi kapcsolatfelvételüket, kapcsolattartásukat.
·
Ismerjék meg önmagukat, társaikat,
környező világukat, egy-egy gesztus, hanglejtés, szerep elsajátítása közben.
A
hívómesék játékainak feladata a szociális és esztétikai érzékenység kialakítása
is. A rögtönzött játékok során gyakorolják a gyerekek a különféle
élethelyzetekben való eligazodást. Döntési helyzetekbe kényszerülnek, ezzel
erősödik az empatikus képességük.
A
jól vezetett dramatikus játék minden gyereknek javára válik, hiszen a szereplők
közösségben, a közösséggel együtt vesznek részt egy olyan élményben, mely során
tapasztalatokat gyűjtenek. Ezek a tapasztalatok segítik a közösségbe való
beilleszkedést, önismeretet, emberismeretet fejlesztenek, az emberi méltóság
tiszteletére nevelnek, önálló gondolkodásra, döntéshozatalra bátorítanak.
A
hívómesék játékosságából fakad, hogy a résztvevők szemében értékké válik a jó
megfigyelés, a képzelőerő, a szabálytartás, a helyzetfelismerési-és döntési
készség, a könnyed és tiszta beszéd, a koordinált magabiztos mozgás.
Szerintem
egy jó tanítónak adnia kell magából valami személyeset, a tanulónak szóló
jelzéseket, ahhoz, hogy kapcsolódni tudjanak hozzá a tanítványai. Fontos a
tanulókkal az egyedi bánásmód, mellyel egy erős érzelmi kötődés alakítható ki.
A játék erre kiváló lehetőséget biztosít.
A gyerekekkel
egy olyan varázslatos világot alakítunk ki, melynek meghódítása, birtokbavétele
egy közös játék részét képezi. A tanulóknak lehetősége van felfedezni az egyes
ismeretelemek (betűk) kapcsolódási pontjaira, összefüggéseire. Az élmény
elősegíti az egyes tanulási képességek fejlesztésének folyamatát. A tanítóknak
kevesebb energiát kell fektetniük a tanulói érdeklődés felkeltésére,
megtartására, hiszen ezt maga a dráma teremti meg a szokatlan formájával.
Módszeremben minden betűtanulás egy mesével kezdődik, melyet a gyerekek a
tanító irányításával maguk alakítanak, a cselekményszál tetszőlegesen, a
gyerekek ötletei alapján változtathatóak. A cél, hogy a mese végén az adott
hívókép tárgyához jussunk el, és így az adott hívóhanggal megismerkedjünk.